štvrtok 19. septembra 2013

Prozodické vlastnosti reči



  Vo väčších rečových celkoch, akými sú slovo, spojenia slov a veta, sa prejavujú zvukové vlastnosti reči. Spoločne tieto vlastnosti nazývame prozodické vlastnosti reči. Sú to:
  • prízvuk
  • dôraz
  • prestávka
  • melódia
  • tempo
  • sila hlasu
  • rytmus
Prízvuk je výraznejšie vyslovenie slabiky. V slovenčine je prízvuk zvyčajne na prvej slabike slova. Pri 4- a viacslabičných slovách je ešte jeden - vedľajší prízvuk: Anna, peniaze, električka, posponali, povyskakovali.
Neprízvučnými sú - krátke tvary zámen: ma, ťa, sa, mi, ti, si, ho, mu, ju, im, ich
                              - tvary slovesa byť: som, si, je, sme, ste, sú
                              - spojky: a, i, aj, že, keď, no
                              - predložka pred dvojslabičným slovom, na ktorom je dôraz: na stole 
Prízvučné sú - jednoslabičná predložka pred jednoslabičným slovom: na stole

Dôraz (vetný prízvuk) je výraznejšie vyslovenie významovo najdôležitejšieho slova vo vete. V pokojnej reči je dôraz na poslednom slove vo vete: No peniaze na lístok som nenašla.
Vetu (výpoveď) zvyčajne začíname tým čo je známe (východisko výpovede), a končíme tým, čo je nové, najdôležitejšie (jadro výpovede).
Vo vzrušenej reči môže byť dôraz aj na inom mieste vo vete: Našla som peniaze.

Prestávka (pauza) je prerušenie prúdu reči na istý čas.
  • Prirodzená (fyziologická) prestávka vzniká z potreby nadýchnuť sa.
  • Významová  prestávka býva na týchto miestach:
          - na hranici viet, kde sa píše bodka, otáznik, výkričník: Nemohla som zaplatiť! //
          - na miestach, kde sú slová alebo vety oddelené čiarkou: Hľadala som vo vrecku, / v kabelke, / všade. //
          - vo vete s priamou rečou: "Pristupovali, prosím?" / spýtal sa sprievodca. //
          - po osloveniach a citoslovciach: Mária, / pomôž mi vstať. // Och,/ kde som to len mohla dať? //
          - za dlhšími úsekmi vety: Potom som s veľkou nádejou čiahla / do malého vnútorného vrecka. //

Každá veta má svoj zvukový príbeh - melódiu.
  • Klesavá melódia je v ozanmovacích vetách ( Mne sa to stalo nedávno.), v rozkazovacích vatách (Nezabudni na to!), v doplňovacích opytovacích vetách (Prečo sa mi nedarí?) 
  • Stúpavá melódia je v zisťovacích opytovacích vetách (Verila by si tomu?)
  • Polostúpavá melódia je vo vetách alebo medzi vetami, kde je prestávka. Naznačuje, že informácia bude pokračovať (Kto je zvedavý, bude skoro starý.)  
 Rytmus  v reči vzniká, ak sa pravidelne striedajú prízvučné a neprízvučné slabiky.
 - Ak sa strieda jedna prízvučná a jedna neprízvučná slabika vzniká 2/4 rytmus.
 -Ak sa strieda jedna prízvučná a dve neprízvučné slabiky vzniká 3/4 rytmus.  

Tempo reči je rýchlosť, ktorou vyslovujeme slabiky, slová, vety a celé ústne prejavy.
Tempo reči súvisí s obsahom toho čo hovoríme. Pomalšie tempo používame pri slávnostných prejavoch, pri výklade a pod. Rýchlejšie tempo používame v bežných rozhovoroch. Každý človek má individuálne tempo reči.

Sila hlasu vyjadruje vzťah hovoriaceho k obsahu reči, k situácii a k adresátovi (počúvajúcemu). Dôležité slová vo vete hovoríme silnejšie (s dôrazom), hlas zosilňujeme, keď chceme niekoho o niečom presvedčiť. 
          

  

6 komentárov:

  1. Je to super pomohlo mi to len by som ocenila +testík na precvičenie vedomostí

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Našiel som, čo som hľadal, vďaka :)
    Všimol som si malú chybičku:
    "Prízvučné sú - jednoslabičná predložka pred jednoslabičným slovom: na stole"

    OdpovedaťOdstrániť
  3. pomohlo mi to pri D.ú

    OdpovedaťOdstrániť